LF: Jsou ve vašem životě
nějaké okamžiky, které by odkazovaly ke kořenům vývoje vaší
teorie a aplikovaných programů?
RF: Ptát se na kořeny mé
teorie, mého způsobu myšlení, mé životní filozofie a teorie,
která se sama zkonsolidovala do techniky, je jako žádat člověka,
aby znovu prošel labyrintem, kterým procházel celý svůj život,
a ze kterého nakonec nalezl cestu, přičemž se snažil, často zbytečně,
změnit stezku, po které znovu a znovu kráčel. Je to jako hledání
začátku cesty, která se zdála důvěrně známá, a přesto vedla
do neznámých oblastí, a tudíž vyžadovala neustálé seznamování
se a zkoumání neznámého. Tolikrát jsem rozpoznal své způsoby
myšlení ve způsobech myšlení ostatních, a přesto, když jsem
převedl své myšlenky ve zvláštní způsob konání, nalezl jsem
se ve zcela neznámé a v jistých případech i neuznávané sféře.
Do nynějška si žádalo využívání těchto kořenů neustálé
přizpůsobování, konfrontace a snažení vytáhnout na povrch skutečné
kořeny způsobů myšlení, vývoje teorie a samotných složitých
způsobů její aplikace. Mnohem raději než k popisování tohoto labyrintu
teorie, technik a konání, s nimiž jsem se seznámil v průběhu mého
dlouhého období rozvoje, se vrátím k mým raným zkušenostem a zážitkům,
které se jistě staly, i když ne vždy vědomě, kořeny vývoje mé
teorie stejně tak jako mé celoživotní činnosti.
Za tímto účelem se vrátím až do mého dětství v malém rumunském městečku Botosani. Je to má první zkušenost, která se ukázala být u počátku mé víry v to, co se později stalo strukturální kognitivní modifikovatelností. Bylo mi asi osm let, když mě několik lidí z mé vesnice požádalo, zda bych nepomohl jejich dětem naučit se číst. Prosby rodičů přišly po mém úspěchu, kdy jsem naučil číst patnáctiletého chlapce, jemuž se přezdívalo Prostáček Chayim, jehož otec mě prosil o vzdělávání jeho syna. Tehdy mi bylo pět let, ale číst jsem uměl již od tří. Řekl: „Prosím, pomoz mi, abych mohl zemřít v klidu s vědomím, že můj syn bude s to odříkat Kaddish, pohřební modlitbu.“ Nevím, co jsem udělal a jak jsem to udělal, ale nedlouho nato byl Prosťáček Chayim schopen číst. To se rozkřiklo po mém městečku
a rodiče, zoufalí nad obtížemi,
jež měly jejich děti se čtením, ke mně přicházeli. Ve věku
osmi let jsem již cítil, že mám dost síly na to, abych učil mládež,
jež potřebovala prokázat alespoň nějakou orientaci v hebrejském
učení, aby byla připravena a přijata k Aliyah – imigraci
do Palestiny.
Toto
ve mně probudilo pocit, že mohu působit jako vychovatel a změnit
úroveň chování a jednání jedinců, kteří to potřebují, a to
nejen ve čtení obecně, ale i ve čtení Bible v hebrejštině, což
jsem se naučil již v útlém věku, a výkladu jistých částí Bible,
s nimiž jsem se seznámil v průběhu mých studií v cheder
(základní škola, kde se vyučují základy hebrejštiny a judaismu
– pozn. překl.), a mnohých dalších poznatků, kterých jsem nabyl,
když jsem byl zkoušen svým zesnulým otcem. Čtení Talmudu byl velmi
důležitý aspekt v mých raných zkušenostech v péči o kognitivní
rozměr mého přemýšlení. Později jsem přečetl Bibli v několika
jazycích a skrze čtení souvislostí se s nimi obeznámil: s němčinou,
angličtinou, francouzštinou a jidiš. Znalost těchto jazyků zřejmě
přispěla k tomu, že jsem byl přijat jako student u Jeana Piageta,
jež sám uměl pouze francouzsky, a tudíž k sobě hledal studenta
mluvícího více jazyky. Pocit, jenž jsem měl, totiž že mám schopnost
vzdělávat ostatní, a který u mě ještě dále podporovala touha
pomoci potřebným dětem, ještě zesílil po tom, co jsem dorazil
do Bukurešti, hlavního města Rumunska, v temných časech pogromů
a vlivu nacistického Německa na rumunskou vládu. Po tom, co jsem
dokončil učitelský seminář, jsem začal pracovat s dětmi, které
zde byly zanechány rodiči, jež emigrovali do Podněstří, kde mnozí
zahynuli. Byli jsme pověřeni židovskou obcí, abychom vytvořili
„školu“, v níž bychom shromažďovali děti z ulic, jež byly
zanechány zcela opomenuty, bez ochrany domova. Mezi nimi byly děti,
které trpěly emocionálním a vzdělanostním nedostatkem, a
tedy vzdorovaly všem pokusům o vyučování, některé měly jiné
vážné vzdělávací problémy. To mě utvrzovalo v tom, že tohle
je skutečně oblast, které se mám věnovat a ve které se mám zdokonalovat.
Kupříkladu si živě pamatuji dívku Stefanizu, která měla genetickou
vadu. Její rodiče ji drželi v naprosté izolaci v podkrovní místnosti,
čímž ji nedávali možnost jakkoli se vypořádat se svojí vadou
a co víc, byla tímto oproštěna od všech pokusů o rozvoj myšlení.
Neuměla mluvit ani číst, chodila jen s obtížemi. Začal jsem ji
učit zpívat písničku. Nakonec se to naučila a někteří lidé
to označovali za zázrak – Stefaniza zpívá! Z tohoto i jiných případů
vzrůstalo moje přesvědčení, že lidské bytosti je možné zcela
změnit a rozvinout. A to byla víra, kvůli níž jsem začal vyhledávat
teorie a techniky, jež by podporovaly tento způsob uvažování, a
metody, s jejichž pomocí by byl výsledný proces efektivnější.
V době,
kdy jsem byl v Bukurešti, jsem se setkal s učením mnohých židovských
profesorů, kteří založili židovskou univerzitu pro židovské učitele
a studenty, jež byli vyloučeni z vysokých škol. Mezi nimi byli prof.
Theodor Lowenstein a Dr. Hugo Nedler. S Dr. Nedlerem jsem spolupracoval
již na výše zmíněné škole pro opuštěné a zanedbané děti.
Navíc
jsem našel duchovního vůdce a rádce v rabínu Fredmanovi Buhushském
z‘‘l [hebrejský akronym pro požehnána buď
jeho paměť], jemuž jsem jako prvnímu ukázal svůj nedávno
získaný učitelský diplom. On mi poté dal požehnání, abych byl
zdrojem pomoci všem dětem, bez omezení, a toto požehnání, více
než setkání s filozofy, vychovateli a psychology, se samo projevilo
jako přikázání, které zformovalo můj životní závazek ke vzdělání.
LF: Je možné vysledovat některé
psychology, vychovatele a filozofy, jejichž teoretické práce a dílo
vás ovlivnily a inspirovaly?
RF: Odešel jsem z Botosani do
Bukurešti a začal zde studovat na pedagogické fakultě. Z toho období
si pamatuji dva profesory, kteří byli důležití pro můj intelektuální
vývoj, Theodora Lowensteina a Hugo Nedlera. Společně s prof. Nedlerem
jsem spolupracoval na škole pro opuštěné a zanedbané děti. Mnohé
z nich byly bez domova, neboť jejich rodiče byli odvlečeni do koncentračních
táborů. Některé z nich také měly to, co dnes nazýváme „zvláštními
potřebami“, poněvadž byly svými rodiči drženy ve skrytu, zamčené
v podkroví jejich domovů. Také si vzpomínám, jak jsem dostal jako
student v Bukurešti požehnání od Buhushského rabína pro moji práci
s dětmi. Je celkem důležité, že zdůraznil „se všemi dětmi“,
nejenom židovskými.
Avšak
po studiích a práci s dětmi v Bukurešti, významné zkušenosti se
vzděláváním přeživších holocaustu a následných studiích v Izraeli
jsem se stále nerozhodl, jestli mám být psycholog, vychovatel, nebo
zda mám nastoupit jinou profesní dráhu. Zajímal jsem se o mnoho
oborů: o židovskou filozofii, biologii a zvláště o botaniku a hudbu.
Pak ale dostal můj život velmi neočekávaný obrat. Ten nastal v průběhu
mé práce s přeživšími holocaustu. Byl jsem nakažen tuberkulózou
a poslán na léčení do sanatoria ve Švýcarsku. Tam, kromě vlastní
léčby, jež se mi v té době nezdála příliš slibná, a práci
v náboženském sionistickém hnutí mládeže, jsem začal navštěvovat
přednášky filozofa a psychiatra Carla Jasperse a také seminář
Jungovy psychoanalýzy. Kvůli dřívější zkušenosti s učením dětí
číst jsem však byl příchylný spíše k více kognitivně orientovaných
studiím, a zakončil jsem tamější pobyt žádostí, zda bych se
mohl setkat s Jeanem Piagetem v Ženevě. K mému překvapení strávil
Piaget mnoho času rozmluvou se mnou a evokoval ve mně pocit, že by
mě rád viděl jako studenta na své katedře. Je třeba podotknout,
že při našem prvním setkání jsem ne zcela rozuměl všemu, co
říkal, neboť jeho francouzština byla velmi švýcarská, zatímco
já jsem se učil klasičtější a městskou francouzštinu. Nehledě
na to mě však toto setkání přivedlo jako studenta psychologie na
Ženevskou universitu. Když o tom zpětně přemýšlím, myslím,
že Piaget vlastně sháněl někoho, kdo by znal jazyky a dovedl překládat,
protože on sám mluvil pouze francouzsky.
Asi
největší dopad z jeho učení na mě mělo to, čemu říkal „klinická
metoda“ studování dětí. Byla to téměř sokratovská metoda jak
pomoci dětem přijít s vlastními návrhy a nápady. Přestože se
velmi liší od mé pozdější metody zkušenosti zprostředkovaného
učení, Piagetova „klinická metoda“ měla podstatný vliv na vývoj
mého myšlení co se týče práce s dětmi. Rád bych také zmínil
Piagetovu představu různých úkolů, vedoucích ke stálému rozšiřování
vědění dítěte, jako představu metody utváření zvyku skrze obměňující
se opakování. Dále ještě jeho pojetí asimilace a adaptace bylo
velmi užitečné pro sestavování programu.
Když
se ohlížím zpět na roky strávené v Ženevě, rád bych vyzvedl
dva lidi, se kterými jsem mohl diskutovat o otázkách, jež vyvstávaly
v mé hlavě poté, co jsem se seznámil s Piagetovou teorií, Marca Lamberciera
a Andrého Reye. Lambercier byl hlavou Piagetovy pokusné laboratoře.
Nebyl příliš komunikativní, ale uměl skvěle naslouchat. Nasloucháním
mým monologům mi pomáhal formulovat některé důležité otázky
a myšlenky, které bych zřejmě jinak nebyl s to vytříbit „nezprostředkovanou“
cestou. Pokud byl Lambercier skvělý výzkumný pracovník, pak byl
Rey jedinečný klinik. Rozvinul značný počet určovacích úkolů,
které byly velmi užitečné v praxi, a věděl jak formulovat své
otázky tak, aby bylo jasné, jak se na ně má odpovědět. Jeho úloha
byla důležitá, zvláště když jsem se vrátil do Ženevy s novými
daty týkajícími se kognitivních procesů pozorovaných u dětí
v severní Africe, daty, která byla často v rozporu s klasickými Piagetovými
vzory. Ty se zakládaly na předpokladu, že děti se mohou učit přímo
z prostředí, ve kterém žijí, z ostatních objektů. Má vlastní
pozorování v průběhu posuzování stovek dětí ukazovala, že tomu
tak vždy není. K poznání dochází jak skrze přímé vystavení
realitě a interakci s ní, tak i skrze druhý model vzdělávání,
skrze prostředníka vsunutého mezi jedince a objekt tak, aby byl objekt
registrován, pochopen a začleněn do koncepčního systému.
LF: Myslíte, že vaše práce
reprezentuje jednotnou vývojovou linii, či je v ní možno odhalit
přelomové body, které změnily vaši orientaci?
RF: Velká změna v mé orientaci
nastala ve chvíli, kdy jsem začal pochybovat o předpokladech ortodoxního
piagetovského přístupu. První náznaky takového nesouhlasu přišly,
již když jsem navštěvoval semináře na Ženevské universitě,
především ty, na nichž vyučoval Bärbel Inhelder. Za mým nesouhlasem
s klasickým piagetovským modelem byla otázka, zda můžeme rozvoj
inteligence vysvětlit čistě jako proces dospívání, který vede
k interakci s realitou. V tomto modelu se setkání dítěte s jinou lidskou
bytostí neliší od jeho setkání či interakcí s jinými objekty.
Zrání dětského mozku za těchto předpokladů vnímáme jako odpovědné
za umožnění dítěti zapojit se do procesů asimilace a adaptace,
které na oplátku přispívají dítěti na jeho kognitivní rozvoj.
Dospělí podle tohoto modelu sice předávají dítěti vědění a
informace, ale nijak význačně se nepodílejí na rozvoji jeho kognitivních
procesů a inteligence.
Moje
zkušenost s dětmi, které byly z různých důvodů zbaveny zásahu
člověka, nezapadaly příliš dobře do výše popsaného piagetovského
modelu. Pozoroval jsem také mnohé případy lidí, kteří neměli
žádné organické poruchy, měli dokonce mnoho možností učit se
přímo ze svého okolí, ale přesto nepostoupili z přízemní úrovně
na úroveň abstraktnějšího koncepčního uvažování. Začal jsem
tedy zpochybňovat základní předpoklady zaměřující se na fáze
dětského rozvoje, a místo toho se podíval na možný přínos lidských
prostředníků.
Další
změna ve směru mého myšlení se týká přechodu od psychoanalytického
modelu k modelu kognitivnímu. Ještě než jsem dorazil na Ženevskou
universitu seznámil jsem se s koncepty Freuda, Junga, Jasperse a dalších.
Takže moje přijetí kognitivní orientace může být vnímáno jako
rozchod s psychoanalytickým postojem. Zároveň však přijetí kognitivní
orientace neznamenalo opuštění záležitostí pocitů a emocí. Naopak,
při práci s dětmi ze severní Afriky pod dohledem prof. Andrého Reye,
jsem se velmi zaobíral uplatněním Rorschachovy techniky u místního
obyvatelstva. Je škoda, že jsem neměl čas vydat své poznatky z této
oblasti knižně.
Nejzásadnější
přelomový bod je pro mě spojený s poznáním, že bych měl vyvinout
teoretický základ pro vysvětlení role, jež mají lidští prostředníci,
stejně jako praktické techniky pro pomoc těm jedincům, kteří byli
zbaveni zprostředkovaného učení.
LF: Jak reagovali vaši piagetovští
kolegové, když si uvědomili váš odklon od ortodoxní piagetovské
pozice?
RF: Poté co jsem začal prezentovat
údaje z mých studií o severoafrických dětech, někteří lidé v Ženevě
dokonce přijali některé z mých myšlenek a postupů a posléze je
začlenili do své vlastní práce. To byli především dva z mých
nejbližších kolegů a spolupracovníků, Marc Richelle a Maurice
Jeannet. André Rey dohlížel na naše studium severoafrických dětí,
které bylo dokonce vydáno jako titul Enfants Juifs Nord-Africains:
Essai psycho-pédagogique a l’intetion des
éducateurs v roce 1957.
Nějaký
čas nebyl můj nový přístup dostatečně známý či dostatečně
vlivný na to, aby přitahoval kritiku piagetovské školy. Zároveň,
přestože si tím nemohu být jist, mám za to, že Piagetovo pojednání
„Potřeba a význam multikulturních studií v genetické psychologii“
(1966) bylo částečně míněno jako odpověď na otázku týkající
se role lidského prostředníka v kognitivním rozvoji. V tomto spise
Piaget načrtnul čtyři hlavní vývojové faktory: 1) biologický,
2) vyrovnání, 3) sociální faktory mezilidského sladění a 4) faktory
vzdělávacího a kulturního sdělení. Ohledně prvních tří faktorů
byl Piaget přesvědčen, že jsou obecné povahy a všechny vedou ke
stejnému sledu stupňů vývoje u všech dětí, bez ohledu na povahu,
úroveň a zvláštnosti jejich kultury. Co se týče vzdělávacích
a kulturních faktorů byl Piaget opatrnější, připouštěl tu možnost,
že určité místní kultury mohou mít dopad na rytmus vývoje a mohou
jej zpomalit. Nicméně sled stupňů vývoje byl považován za obecně
platný. Co je důležité pro nás, je to, že Piaget ve svém modelu
nenašel místo pro faktor lidského prostředníka, který by ovlivňoval
rozvoj inteligence.
Zároveň
je třeba vědět, že Piaget nerad odpovídal na výzvy přednesené
jeho teorii přímo. Například, jediný okamžik, kdy odpověděl
na vygotskou kritiku, byl v roce 1962, kdy byl požádán, aby připomínkoval
zkrácené anglické vydání Vygotského díla Myšlenka
a jazyk. Ale když jsem v Ženevě navštěvoval jeho přednášky,
Vygotského teorie nebyla zmíněna ani jednou. Proto pro mě bylo naprosté
překvapení, když mi Alexander Luria, kterého jsem potkal v roce 1964,
sdělil, že Piaget měl kontakty s Vygotským a jeho skupinou již ve
20. letech.
Můj
hlavní nesouhlas s piagetovci byl především v praktických rozhodnutích
týkajících se práce s dětmi a mladistvými, kteří jevili nízkou
kognitivní výkonnost. Tyto praktické potřeby tvarovaly moje přesvědčení.
Tak víra v schopnost nápravy lidí a potřeba mediace byla na prvním
místě předejevši teoretické zpracování.
LF: Vaše práce je známa jako
velmi různorodá. Mohl byste zdůraznit tu část práce, která se
vám zdá být vaším hlavním přínosem?
RF: Dnes bych za nejdůležitější
prvky své práce považoval pojetí člověka jakožto bytosti mající
dvojí ontogenezi a koncept zkušenosti zprostředkovaného učení
(MLE). Koncept dvojí ontogeneze předpokládá, že lidská modifikovatelnost
záleží především na dvou hlavních faktorech: biologických a
dospívacích silách na jedné, a lidské mediaci na druhé straně.
Lidská mediace nám tudíž slouží jako hlavní civilizující prostředek
v našich životech a zkušenostech.
LF: Mohl byste najít způsob
jak zařadit vaši práci podle kritéria, zda reprezentuje určitý
trend v psychologii?
RF: Dříve bych zařadil svou
práci do pole poznávání, ale dnes považuji MLE za význačnou pro
širší okruh lidských schopností a aktivit. Tudíž moje práce
souvisí se všemi projevy lidského života, které směřují nad
jeho biologický stav. Do určité míry můžeme MLE považovat za
zodpovědnou za rozvoj a dokonce i regeneraci nervového systému kdykoli
je to nezbytné. Naše počáteční formulace konceptu strukturální
kognitivní modifikovatelnosti (SCM) odkazuje na strukturu chování.
Nyní, když bereme v úvahu plasticitu mozku, kterou prosazují nové
neurosciences (fyziologie lid. mozku, atp. – pozn. překl.) MLE
může být brána jako mocný nástroj při rehabilitaci mozku.
LF: Co vás přivedlo k orientaci
na dynamické vyšetření a kognitivní modifikovatelnost? Mohl byste
vyzdvihnout některé historické důvody pro výběr této činnosti?
RF: Již v raném období mé
vzdělávací kariéry, kdy jsem pracoval s opuštěnými a zanedbanými
dětmi v Bukurešti, začal jsem hledat cesty, jak jim pomoci dostat
se na vyšší úroveň výkonnosti. Následující příběh se toho
týká. Jeden z učitelů matematiky z bukurešťské školy, kde jsem
pracoval, jednou prohlásil: „Tenhle Feuerstein není špatnej chlap,
ale je hloupej. Rád by naučil děti jak myslet, ony se přitom ale
chtějí naučit s kladivem, pracovat se dřevem a vyrábět boty.“
Tento příběh se objevil v knize napsané rumunskou básnířkou Veronicou
Parumlaen, která se mnou pracovala ve škole.
Tento
příběh je důležitý, protože s podobnou reakcí jsem se setkal
v 50. letech, kdy jsem začal učit děti utečenců ze severní Afriky
principy analogického myšlení. Lidé se mě ptali: „Proč tohle
děláte? K čemu si myslíte, že budou tyhle abstraktní věci potřebovat?“
Připomíná mi to Jensenovu práci „O kolik můžeme zvýšit IQ“
a jeho doporučení učit tyto děti pouze úroveň inteligence 1 (reprodukční
a paměťové záležitosti) na základě předpokladu, že jejich inteligence
je nečiní schopnými abstraktního myšlení.
Další
stupeň v tomto procesu nastal, když jsem začal představovat kognitivní
obohacení dětem, které byly klasifikované jako „nevyspělé“,
a tím omezeny k docházce na podřadná učiliště. Stále mám asi
deset tisíc spisů o těchto dětech. Tyto děti jsem prohlédl a své
závěry jsem prezentoval na shromáždění Youth Aliyah. Boj to nebyl
snadný, neboť skupina amerických psychologů prozkoumala výsledky
Bender-Gestalt testu některých dětí a prohlásila, že jejich odpovědi
jsou nenormální. V pokusu vyvrátit toto tvrzení jsem vzal asi padesát
dětí a dal jim Bender-Gestalt test spolu s minimálním zprostředkováním.
Pouze jsem zopakoval instrukce, připomenul jim, aby se soustředily
vždy pouze na danou stránku, aby si prohlédly obrázek předtím,
než odpoví, atd. Poté jsem vzal jejich kresby a odeslal je porotě
Youth Aliyah jako důkaz, že pár slov mediace může „vyléčit“
tyto děti ze stavů mentální retardace, organického postižení,
či psychotického stavu.
Dynamické
vyšetření nám umožnilo odhalit jejich výkonnost a tím změnit
směr celého jejich vzdělání!
LF: Mohl byste zmínit nynější
oblasti vašich aktivit a zájmů?
RF: Nyní zaměřuji svou práci
na lidi, jejichž osud je velkou měrou závislý na úrovni jejich
kognitivního fungování. Skutečnost, že naše Learning Potential
Assessment Device (LPAD), Feuersteinův program instrumentálního obohacení
(FIE) a metoda utváření modifikujícího prostředí byly úspěšné
při pomoci tisícům dětí v Izraeli i v mnohých dalších zemích,
mě nutí k šíření těchto metod i k dalším potřebným dětem.
Na kognitivním fungování nezávisí pouze jejich blahobyt, ale často
dokonce samotné přežití. Vyšší úroveň inteligence nejsou dnes
již ani luxus, ani „bonus“, který by zaručoval lepší práci
a kariéru. V dnešní době jsou to zejména nástroje pro přežití.
To platí zejména pro děti v Africe, ale nejen pro ně. Vědění a uvažování
jsou jediné možnosti pro lidi třetího světa, jimiž se mohou ubránit
před různými nebezpečími. Nabytí vědomostí záleží na obohacení
kognitivních funkcí, chápání a zástupném myšlení.
Naše
programy kognitivního vyšetření a obohacení jsme uplatnili poprvé
u dětí, které přežily holocaust. V té době byly obyvatelstvem
nejpotřebnějším. Dnes by měly být tyto metody zpřístupněny
dětem třetího světa, neboť to jsou ony, kdo jsou nejpotřebnější
nyní. Tento cíl nevyžaduje pouze přizpůsobení našich programů
potřebám těchto lidí, ale i vytvoření atmosféry pochopení a přijetí
důležitosti kognitivního obohacení v této společnosti. Měli by
se školit odborníci a odborní pomocníci a měl by se zavádět rozvoj
modelů ve velkém měřítku za účelem přežití. Jeden z nejúspěšnějších
systémů zavedli v Bahii Dr. Tinoca, slečna Clelie Tinoco Melo a Nadace
Luise Eduarda Magalhaese, ve kterém je ročně přibližně 600 000
studentů ze sedmého ročníku a výš zapojeno do MLE a FIE s výsledky,
které ovlivňují jejich dispozice pro nastoupení k vyššímu vzdělání.
LF: Přestože se vám podařilo
představit jak dynamické vyšetření, tak plány určené pro nabytí
strukturální kognitivní modifikovatelnosti, uvažoval jste již o
budoucnosti, udržení kontinuity této práce a jejího využití pro
potřebné? Jste znepokojen nějakou překážkou, která by mohla vyvstat
a následně vyrušit tento rozvoj? Co by měl člověk udělat, aby
zajistil jeho kontinuitu těm, kteří to nejvíce potřebují?
RF: LPAD je, podle mě, přístup, který nabízí velké možnosti pro hůře fungující obyvatelstvo tím, že odhaluje jejich modifikovatelnost, stejně jako rozkrývá cestu, kterou může být tato modifikovatelnost produkována, zvýšena a nakonec přeměněna v
sebe zachovávající proces.
Ve výsledku pobírá původně špatně fungující jedinec výhody
přímého vystavení učebním situacím a to nejenom z učení zprostředkovaného
ostatními.
Současný
rozvoj vysoce moderních společností dostává lidi do většího
tlaku kvůli přípravě na stále náročnější zaměstnání, která
vyžadují vyšší úrovně uvažování, větší stupeň nezávislosti,
kritického myšlení a připravenosti pro celoživotní vzdělávání.
V tomto pojetí se stává LPAD velmi důležitým nástrojem pro zapojení
nových pracovníků na vyšších místech. Takovou potřebu nyní
mají i taková tradičně psychometricky orientovaná tělesa jako
armáda a státní správa. Více a více odborníků a organizátorů
si uvědomuje, že nepružný psychometrický přístup vede k chybnému
zařazování širokých mas lidí do podřadných zaměstnání, která
jsou často buď zastaralá, či se brzy zastaralými stanou. Nepružné
výběrové metody zabraňují lidem míření k vyšším cílům a
ruší rozvoj jejich potencionálu.
Naneštěstí
odolnost obránců psychometrického přístupu a technik neslábne.
Pamatuji si, jak se Výbor amerických univerzit vážně zajímal o
uvedení dynamického vyšetření namísto standardního školského
testu způsobilosti jako způsobu příjímání studentů z menšin
na americké univerzity. Smlouva s Mezinárodním centrem pro zvýšení
učebního potencionálu (ICELP) měla být již podepsána, ale Výbor
univerzit v poslední chvíli odřekl. Člověk by neměl zapomínat,
že psychometrické testy jsou velkým průmyslovým odvětvím a vydělávají
miliardy dolarů jejich vydavatelům a mnoha organizacím, které s těmito
testy obchodují! Již podle samotné povahy vyžaduje dynamické vyšetření,
a LPAD ještě více, zcela jiný přístup. Člověk nemůže metodou
LPAD rychle zbohatnout, protože jejím cílem je produkovat vzorky
modifikovatelnosti spíše než rychle zkontrolovat projevovanou úroveň
výkonnosti a následně označit a roztřídit jedince do skupiny podle
jeho úspěchů.
Na
druhé straně bych kladně hodnotil vzrůstající uvědomění rozličných
vládních i veřejných organizací jak v Izraeli, tak v cizině, že
je potřeba naleznout nový způsob pro zapojení tzv. „slabých obyvatel“,
jako jsou menšiny, sociálně znevýhodnění, kulturně zanedbaní
a geneticky či organicky postižení, do školení pro vyšší posty
a smysluplnější uplatnění a kariéry. LPAD nabízí metodu pro
vyřešení tohoto problému. Například představitelé Izraelského
výboru státní správy nám dali k dispozici data, podle nichž zhruba
4000 absolventů univerzit jiného kulturního původu by se rádo stalo
státními zaměstnanci, ale nemohou se dostat skrze bariéru nepružných
zkoušek do státní správy. Dynamické vyšetření může tento problém
vyřešit pro obě strany, jak pro studenty menšinového původu, kteří
si přejí dostat se do státní správy, tak pro státní správu samu,
která služby těchto lidí potřebuje.
To
samé se týká náročnějšího výcviku obranných sil v některých
zemích. Před příchodem LPAD nebyly ve vyšších kurzech prakticky
žádné kulturní rozdíly. V průběhu minulého roku jsme použili
LPAD asi na 300 studentů a většinu z nich jsme byli schopni dostat
do vyšších kurzů, což by pro ně bylo zhola nemožné v případě,
kdy by byla použita standardní psychometrická kritéria.
Závěrem
bych tedy shrnul, že jsem, co se týče budoucnosti přístupu LPAD
a zčásti i teorie SCM, optimistický, neboť obě vyhovují naléhavým
potřebám moderní společnosti.
Se
stejným optimismem a vírou v jejich další vývoj se dívám na budoucnost
teorií SCM, MLE a tří z nich odvozených systémů, LDAP, FIE a utváření
modifikujícího prostředí, jejichž kořeny jsem zde velmi stručně
a neúplně nastínil. Jeden z důvodů pro takový optimismus je ten,
že teorie, která má za úkol nabízet řešení problémů, které
lidi potkávají, má velké naděje na zdokonalení a lidé jí budou
poskytovat potřebnou podporu. Ti, kterým program pomohl, se budou
snažit jej rozvíjet, porozumět mu a předávat dál teorii, která
generuje odpovědi na problémy, které před ně lidstvo za různých
podmínek staví. Dovoluji si říci, že kdyby se Piaget chopil iniciativy
a rozvinul programy vycházející z jeho teorie, byla by mnohem více
rozšířená než je, bohužel, nyní. Tento názor na Piagetovu teorii
byl vyřčen také na sympoziu na Sorbonně o teorii SCM a jejích aplikovaných
programech. Prof. Constantin Xypas, jehož oddanost piagetovské škole,
zájem o ni a investice do ní z něj udělaly reprezentanta Piagetovy
teorie, se snažil vyjádřit počáteční zdrženlivost, kterou měl
vůči Feuersteinově teorii, údivem jak může piagetovec rozvíjet
programy, jejichž účelem je směřovat nad stupně rozvoje a úrovně
fungování. Poté prohlásil: „… Došel jsem k závěru, že Feuerstein
udělal to, co měl udělat Piaget, který tak ale neučinil. To je
důvod, proč pohlížím velmi vážně na smysl této teorie, která
vede k aplikovanému systému“ (toto je parafráze, nikoli citace).
Další
důvod k optimismu ohledně budoucnosti naší teorie přichází z velmi
neočekávané oblasti, a tou jsou především nové poznatky v neurofyziologii.
Je zde možnost, že náš program hrál roli v poskytování neurologických
podkladů umožňujících regeneraci poškozených či ztracených
částí mozku, ve větvení a zlepšování průběhů dějů v neurotransmiterech
a ve vytváření synapsí. Toto všechno ukazuje na sílu lidského
konání nejen co se týče rozvoje mozkových funkcí a mentální povahy,
ale i struktury nervového systému, který může být smysluplně
obohacován a naše kognitivní rehabilitační práce s mnoha lidmi
s mozkovou poruchou se může stát svědectvím o tom, co je možné
s mozkem udělat tím, že jej správně aktivujeme. Samozřejmě je
potřeba ještě dlouhého výzkumu, ale máme silné náznaky, které
již nyní dovolují smysluplné využití. Účinky zprostředkování
se mohou pro nás stát pronikavějšími, pokud budeme rozumět jeho
roli a procesům, které se při takových činnostech rodí. Konečně,
je zde tempo technologického pokroku a silný tlak na jedince, aby
se mu zručnost v manipulaci s těmito procesy, uvědomění si a pochopení
jich stalo předpokladem pro zapojení do života, jakožto přispívajících
členů společnosti, ne jako lidí, jež jsou zastaralí a jsou pouze
příjemci výhod procesu vývoje světa, který jde rychle kupředu.
Toto vše činí kognitivní vzdělání, kognitivní remediaci, kognitivní
rozvoj a využití poznání jakožto nástroje pro adaptaci více a více
potřebným, a tudíž stále více používaným. Nemohu si přát
nic většího než tuto útěchu, již spatřuji ve zlepšování vývoje
a využívání našeho programu a naší teorie.
Přeložil Martin Váňa ml.