Hanka B., Trnava 28.3.2014
The Feuerstein method implementation in school activities (ERASMUS +)
Díky projektu "Šance" se v květnu 2015 uskutečnily přednášky prof. Stanislava Štecha, dnes náměstka ministryně školství, a zahraničních hostů: zástupců ETP Košice, kteří přinesli Feuersteinovu metodu do marginalizovaných romských oblastí, a prof. Alexe Kozulina z Feuersteinova institutu. Tématy byly: "Výzkum" a "Lev Vygotskij".
Další vzdělávací akcí pod hlavičkou "Šance" byl kurz "Tactile FIE" pod vedením prof. Romana Gouzmana.
Nejvíce mi pomohlo v osobním i profesním životě v klidu si uvědomit, že ke zvládnutí jakéhokoliv problému je mnoho cest a pomůcek, stačí si jen na ně vzpomenout a použít – hlavně: klíče, strategie, priority a ignorování drobných nepodstatných chyb. Teď umím mávnout rukou ve chvíli, kdy nejde o nic důležitého. Hodně osobní byl střet sama se sebou, na vlastní kůži jsem poznala, jak zbytečně dělám unáhlené závěry – díky několika stránkám je to lepší:-) Skvělý byl postup od nejjednoduššího zároveň se zamyšlením se nad jednotlivými postupy, cestami. Asi na str. 2 jsem se pěkně nudila, ale pak mě to doběhlo a moje pýcha si nabila nos. Nejtěžší bylo překonat vlastní vztek z nezvládnutého políčka na str.12.
I když jsem absolvovala několik kurzů zaměřených na zvýšení efektivity práce a všechny mě někam posunuly, tento je naprosto osobní a to je to, co funguje, aspoň u mě. Kurz se mi moc líbil, hlavně kvůli tvému citlivému, trpělivému a cílevědomému přístupu. Taky jsem byla díky tobě od začátku klidná, protože jsem věděla, že mi ten kurz pomůže, že ho zvládnu. Takže paráda! … a téměř všichni mí známí i rodina mi říkají: „Ty ses nějak změnila, s Tebou se teď dá mnohem líp vycházet.“
Markéta
Hodina pro mě znamenala zastavení se v každodenním shonu a příjemně strávený čas debatou s ostatními. Poznatky z kurzu mi pomáhají v práci při vypracování jednotlivých kalkulací, což byla pro mě velice nepříjemná část práce.
Šárka
Zuzka
Byla to příjemná, zábavná hra a inspirativní zamyšlení nad různými oblastmi života. Praktický dopad nejsem schopna hodnotit. Vnímala jsem, že rozdíl v obtížnosti byl dán v zásadě pouze mým osobním rozpoložením a přístupem v danou chvíli. Díky!
Hana
Nechápu, jak jsem mohla všechno spojit, připadá mi to stále hodně těžké. Bavilo mě to, hlavně povídání a rozebírání různých aspektů života, bylo to obohacující. Taky jsem si uvědomila, že vlastně nemusím všechno sama zvládnout. Ale můžu. Děkuji za skvělý přístup, přála bych si mít takovou učitelku, když jsem byla malá.
Míša
Naďa
Myslím si, že mne to obohatilo pohledem na svět, že tu funguje propojení: pocity – matematika, dá se na tom pracovat, využít toho. Dobrý pocit mám také z toho, že jsem všechny listy zvládla, možná se mi trošičku pootevřel svět vnímání – určitá citlivost, neumím to vysvětlit. Rozhodně jsem si odpočinula, je to jisté míry relaxace, i když se člověk někdy „nadřel“. Uvědomila jsem si, jak jsem se někdy urputně soustředila, až mě to překvapilo… Jsem ráda, že budeme pokračovat, zase z „jiného soudku“… Děkuji!
Lucie
Myslím si, že mě to celkově zklidnilo – našla jsem vnitřní klid – sama v sobě. Pochopila jsem, že každá situace má více řešení, a učím se s touto myšlenkou pracovat. Co pro mě bylo velice složité přijmout, je, že můžu chybovat a nejsem o nic horší než ti ostatní – jsem člověkem.
Závěr: celkově nový obzor a úplně jiný pohled na svět a lidi. Začátek mi přišel neefektivní, ale později se děly a dějí velice pozitivní věci – vše je pro mě přijatelnější a barevnější - nejsou to jen tečky! :-)
Zdeňka
Bára
Markéta
Bylo a je to báječné. Mé vnitřní dítě se raduje. Moc a moc ti děkuji. Lichoběžníky a trojúhelníky probíhají hlavou a nechávají mě v klidu. Má hlava volně dýchá.
Marie
Míša
Řekl bych, že je to móc pěkný… nikdy sem moc neuvažoval o tom, jak moc se mi tu líbí, ale vzhledem k tomu, že sem chodím na mé poměry dost pravidelně, tak si asi nemůžu stěžovat...
Mates
Dana
Myslím, že v hlubinách mozku se něco děje. Postupně mě změť teček (bodů) na papíře méně a méně děsí – na začátku bych při pohledu na stránku 10 asi propadla lehké beznaději. Luštím sudoku, to mi dřív nešlo (nejde mi to stále, ale o něco méně?). Mám pocit, že si dokážu lépe uspořádat postupy některých úkonů a činností. Třeba když peču koláč, tak mě to vůbec neděsí – dříve mě změť úkolů popsaných v receptu poněkud deprimovala. Myslím, že mám lepší odhad v tom, jak si naplánovat věci sahající dále do budoucnosti. A je mi tu s Vámi a ostatními dobře :-).
Vlaďka
Milena
Feuerstein mě baví. Přijde mi to zajímavý. Myslím si, že mi pomohl ve škole s učením a s matematikou. Docela se divím, že jsme tak pokročili od začátku, protože když to děláme postupně, tak si toho ani tolik nevšimneme, ale když se koukneme na začátek, tak vidíme, že jsme udělaly velký pokrok.
Veronika
Lucka
Feuerstein je very good. Pomáhá mi v matice a ve fyzice. Od té doby, co sem chodím, více mě baví M a F. Dokážu se víc soustředit a mám více upravený sešity. Dodržuju linky, podtrhávám si důležité… Feuerstein mi přinesl spoustu nových poznatků, věcí atd.
Anna
Seminář se mi líbil., lidičky kolem mě úžasní. Přestala jsem panikařit a nevnímat okolí. A šla jsem domů pohodová :-)
Ivona
Kurz mě naučil velké koncentraci na problém. Zpočátku mě rušili rychlí spolužáci, ale ke konci, přestože jsem nikdy nebyla první, jsem se dokázala naprosto soustředit a nevnímala jsem okolí. Na druhou stranu jsem ale přicházela někdy o závěrečné povídání si o dané stránce, o problému, který s tím souvisel. Takže na závěr u mě přetrvává otázka, zda jsem o něco důležitého nepřicházela, zahleděna a ponořena zcela do stránky. Těšila jsem se na každou hodinu a vzpomínám si na to, kdy se mi celkem nad očekávání podařilo vše vyřešit hladce a já šla domů jako vítěz nad sebou sama. Určitě se teď v práci více koncentruji, čtu si po sobě, co jsem zeditovala, a snad i více rozlišuji podstatné od méně podstatného, což se mi dříve nedařilo. Zlepšila se mi i paměť!! Téměř vždy jsem vše vzdávala v polovině nevěříc, že to vůbec dokončím, ale sama sebe jsem přesvědčila, že jsem tady dobrovolně a ráda.
Dagmar
František
Do kurzu jsem šla se strachem, že nebudu zvládat. Stránka od stránky byla těžší, ale vždy jsem měla sama pro sebe dobrý pocit, že jsem ji dokončila. Postupně jsem se na každé sezení těšila a neměla strach. Když jsem nějakou stránku nedokončila, přestalo mě to znepokojovat jako na začátku. Ke konci byly stránky těžké a já měla vždy radost, že se mi něco podařilo najít. I povídání s tebou, Evi, a s ostatními kolegy bylo moc fajn. Moc příjemná hodina ve čtvrtek!
Romana
Milá Evičko, ze začátku jsem často myslívala na to, jaký vliv na mě může mít to, co zrovna spojuji, jaký dopad má splnění či nesplnění úkolu a o čem to vypovídá. Později jsem tyhle myšlenky neměla. Nějak se samy odbouraly jako zbytečné. Většinu času jsem si to užívala a měla jsem vždy radost z práce. Bylo to těšení, zvědavost, radost, pocit spokojenosti a spousta dalších prima pocitů. Moc děkuji. Budu se na Tebe moc těšit.
Silva
"Líbí se mi příjemné prostředí, individuální přístup, flexibilita (možnost nahrazení hodiny s jinou skupinou). Naučil jsem se dělat si plán práce, rozvrhnout si učení. Hodiny byly příjemný únik z reality, nemusel jsem na chvíli řešit nic jiného než body."
Michal
Líbilo se mi, že tento kurz vede k získání praktických zkušeností, které využít v běžném životě. Přínosná byla volba strategie a její formulace před zahájením práce a její srovnání s ostatními účastníky kurzu. Učili jsme se pracovat s chybou a nebylo to pro mě stresující. Vzhledem k netradičnímu pojetí (zadání) pracovních úkolů jsem měl o to větší radost, když jsem ze spletité změti puntíků rozházených po papíře došel k cíli. Přitom hodiny pro mě byly odreagováním – škola hrou :-)
Jirka
Potěšila mě zábavná práce – ne vždy byla zcela snadná, kterou jsem zvládla díky společnému hledání strategie (předem). Zjistila jsem a ujistila jsem se, že stejné cesty vedou životem. Často pociťuji ne zcela konkrétní (až na to, že jsem začala chodit všude včas :-) ) změny ve svém přístupu k práci, tj. dívám se na věci z mnoha úhlů. Děkuji.
Věra
Naučil jsem se i zdánlivě banální věci promýšlet a pracovat a nakládat s chybou. Překvapila mě velmi rozdílná obtížnost úkolů na stejné stránce, ale je to nejspíš individuální. Asi to trochu posílilo mojí vytrvalost v logicky náročných situacích, kdy jsem měl sklony k rezignaci.
Tobiáš
Počáteční stránky se jevily docela jednoduché, ale překvapilo mě, že i některé stránky, které se zpočátku zdály být složité, se po rozebrání úkolu a volbě strategie, staly docela snadnými. Několikrát se mi stalo, že jsem si před řešením pracovního úkolu či nějakého problému řekl, jakou zvolím strategii, a začal o tom přemýšlet.
Miloš
Nedokážu posoudit, zda mi tato metoda pomohla v něčem konkrétním, ale novou práci ve stresovém prostředí jsem zvládla překvapivě snadno a napětí, které trvá několik měsíců (zdravotní stav otce), zvládám poměrně dobře a bez vyčerpání. Přikládám to k těmto hodinám. Chodila jsem sem velice ráda a vždy mě to posílilo. Moc děkuji.
Kamila
Mirka